You are here :  » Studies & Researches

Studies and Researches

The Government of Saudi Arabia has placed the scientific research one of the most important priorities. The science and scientists have been supported and got full attention at all levels in the belief in the importance of the role of scientific research to the advancement of nations. 

On the basis of this approach, Aljouf University has paid the scientific research special attention and made it an integral part of its vision, mission and objectives. The university rector has directed to formation of the Standing Committee for Scientific Research to do the planning, support and management to encourage research activities and scientific visits, and to attend conferences, seminars and workshops .

 

The Standing Committee for Scientific Research:

Vision:

Leadership and excellence to promote scientific research to enable AlJouf University to carry out a distinct role in contributing to community service and leadership of the process of scientific research and the development of civilization in the northern region of the kingdom.

 

Message:

Provides a stimulating environment and appropriate support to develop a nucleus for scientific research to contribute the promotion and development of the leading role of the university in the development of solutions to the problems of society and the environment general country and Al-Jouf especially, to contribute the improvement progress in the Kingdom.

 

Goals:

  • Provides material and moral support to encourage the teaching faculty members to conduct scientific research and publication either locally and globally.
  • Encourage the teaching staff to participate in international conferences to contribute the promotion of Al-Jouf's University and the kingdom's name globally.
  • Active participation of faculty members in the development of society.
  • Establishment of joint supervision channels to conduct scientific research with universities and research organizations specializing inside and outside the Kingdom.

 

Projects:

تقدم الجامعة الدعم لمشاريع الأبحاث في مجالات العلوم التطبيقية والإنسانية وتأليف وترجمة وتحقيق الكتب والتفرغ العلمي، بهدف تشجيع أعضاء هيئة التدريس علي إجراء البحوث العلمية الهادفة والمتميزة، والإبداع العلمي في مجالات المعرفة المختلفة، ويشمل الدعم التعويض المالي للمشاركين في المشروعات البحثية من الأساتذة والموظفين والتقنيين والطلاب وتكاليف حضور المؤتمرات والندوات وورش العمل المحلية والعالمية وشراء الأجهزة العلمية ومستلزمات الأبحاث اللازمة لإعداد مختبرات ومراكز بحثية متميزة.

وتخضع مقترحات المشاريع البحثية لعملية تحكيم من قبل متخصصين ويتم قبول أو رفض المشروع البحثي بناء على توصيات هؤلاء المحكمين بعد مراجعة دقيقة من قبل اللجنة الدائمة للبحوث العلمية.

وتنقسم المشاريع البحثية إلي قسمين :

  1. أولاً : مشاريع بحوث الطلاب :
     تهدف هذه المشاريع لمساعدة الطلاب علي انجاز مشاريع التخرج عن طريق توفير الدعم المالي لشراء الأجهزة والمستلزمات والدعم التقني عن طريق توفير النصح العلمي من الأساتذة وأصحاب الخبرة.

    وتبلغ مدة المشروع فصل دراسي واحد وبميزانية لا تتجاوز ثلاثة آلاف ( 3,000 ) ريال سعودي للمشروع، وتساهم المشاريع في تعريف الطلاب بوسائل البحث العلمي وتساعدهم علي الانتهاء من مشاريع التخرج البحثية كما تساهم في ضمان استمرارية النشاط البحثي الذي بدأه الأستاذ مع الطالب.

  2. ثانياً : مشاريع بحوث أعضاء هيئة التدريس :

    • مشروع بحثي متوسط :
      يقوم بتنفيذه فريق بحثي خلال مدة زمنية لا تزيد عن ثمانية عشر( 18 ) شهراً وبميزانية إجمالية لا تتعدي مئة ألف (100,000) ريال سعودي.
    • مشروع بحثي كبير :
      يقوم بتنفيذه فريق بحثي خلال مدة زمنية لا تزيد عن ستة وثلاثون ( 36 ) شهراً وبميزانية إجمالية لا تتعدي مئة وخمسون ألف (150,000) ريال سعودي.
    • مشروع تأليف كتاب :
      يقوم بتأليفه عضو هيئة تدريس أو أكثر في علم من العلوم لاستخدامه كمرجع علمي لما لذلك من أهمية في دفع عجلة العملية التعليمية وسد ثغرات في المكتبة العربية وتثقيف وتنمية المعرفة لدي أفراد المجتمع بما يتماشي مع رؤية ورسالة وأهداف جامعتنا الفتية.
    • مشروع ترجمة كتاب :
      يقوم بترجمته عضو هيئة تدريس أو أكثر لترجمة كتاب متخصص في علم من العلوم بهدف استخدامه لتدريس مقرر دراسي أو لخدمة شريحة من المجتمع.
    • مشروع تحقيق كتاب :
      يقوم بتحقيقه عضو هيئة تدريس أو أكثر لمخطوطة أو كتاب هام بهدف إحياء تراث أو التعريف بعلم وعلماء كان لهم دور في تأسيس احد العلوم أو تحقيق اختراعات خلال حقبة تاريخية معينة.
    • مشروع تفرغ علمي :
      لأعضاء هيئة التدريس بهدف تأليف كتاب أو إجراء بحث بأحد المراكز أو الجامعات  العالمية المتخصصة التي يتوفر بها الخبرات والإمكانيات اللازمة.